Kalendarium

Środa, 2019-11-13

Imieniny: Arkadii, Krystyna

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 144824
  • Do końca roku: 48 dni
  • Do wakacji: 226 dni

Odczarujmy matematykę

Wartość dodana to program, w którym matematyka ukazywana jest w ciekawy i niestandardowy sposób, tak by pokazać jej praktyczny wymiar. Chcemy, aby uczniowie uwierzyli, że matematykę można nie tylko zrozumieć, lecz także polubić i docenić jej pragmatyzm.  Współpracując z nauczycielem od języka polskiego, chcieliśmy pokazać uczniom, że matematyka jest naprawdę wszędzie i pomaga zrozumieć świat.

Program Wartość dodana (Added value) prowadzony jest przez Fundację Szkoła z Klasą (Polska) w partnerstwie z Asociación Smilemundo (Hiszpania), NHL Stenden (Holandia) oraz Universal Learning Sytems (Irlandia) ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+.

Klasa VI w ramach projektu podjęła się trzech wyzwań.

Pierwsze wyzwanie „Zaprojektuj swoją wymarzoną salę” polegało na stworzeniu projektu sali matematycznej. Uczniowie zaplanowali pracę zgodnie z metodą designe thinking. W pierwszym etapie przeprowadzili ankietę wśród uczniów klas IV – VIII. Głównym pytaniem było „co chcieliby zmienić w pracowni”.  Po analizie wyników,  przegotowali projekt sali i przystąpili do wdrażania go w rzeczywistość. Efektem pracy było stworzenie „Strefy luzu”. Jest to miejsce, w którym uczniowie mogą zrelaksować się, rozwiązując różne matematyczne łamigłówki, typu: sudoku, krzyżówki, labirynty, itp.

Drugie wyzwanie „Mniej plastiku na śmietniku”. Zadaniem uczniów było zmniejszenie ilości wyrzucanego plastiku. Uczniowie, przechodząc przez cały proces w duchu metody design thinking, szacowali, a następnie obliczali ilości zużytego plastiku. Przygotowali  wspólnie projekt, którego celem było nadanie „drugiego życia plastikowi”. W ten sposób powstały ciekawe magnesy, pojemniki i podpórki na książki. W tym wyzwaniu korzystaliśmy z pomocy nauczyciela języka polskiego Pani Sylwii Wnuk. Uczniowie przy okazji omawiania lektury „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera stworzyli ze zużytych butelek modele samolotów brytyjskich (hurricane) i niemieckich sił powietrznych (messerschmitt).

Trzecie wyzwanie ”Przygotujcie pyszną sałatkę”. Uczniowie na lekcji języka polskiego przypomnieli sobie zasady tworzenia przepisu kulinarnego. Następnie przystąpili do przeliczania jednostek, ważenia i obliczania kosztów swojej wymarzonej sałatki. Kolejnym krokiem było przygotowanie zdrowej i smacznej sałatki.

W trakcie realizacji projektu powstawały fantastyczne plakaty pokazujące elementy matematyki w życiu codziennym.

Zdobytą wiedzą i doświadczeniem dzielili się z całą społecznością szkolną.